Web Design în 10 paşi

Serviciul de web design oferit de m_Code se poate descrie în 10 paşi simpli, parcurşi de la primul contact cu clientul până la finalizarea siteului:

  1. consultanţă în ceea ce priveşte viitorul site: ce doreşte clientul de la siteul respectiv, complexitatea acestuia, funcţii speciale, cum plănuieşte clientul să întreţină siteul în viitor, cu ce resurse, frecvenţa actualizării informaţiei, etc.
  2. conceptul web-siteului, care include şi partea grafică (vezi mai jos capitolul separat) şi dar şi partea tehnică (pe ce platformă va rula siteul, alegerea unui serviciu de hosting optim, etc)
  3. rezolvarea problemelor administrative legate de domeniu, hosting şi alte licenţe software
  4. implementarea propriu-zisă a conceptului – etapa de web development; etapa include testarea pe majoritatea browserelor uzuale: Internet Explorer (începând cu versiunea 6), Firefox, Safari, Opera.
  5. prezentarea versiunii beta a siteului (conţinând de obicei câteva informaţii iniţiale sau demo)
  6. instruirea clientului asupra utilizării interfeţei de administrare
  7. ajustări şi corecţii la partea de funcţionalitate şi corecţii minore la layout şi grafică – dacă este cazul
  8. popularea siteului cu date – serviciu oferit de m_Code sau realizat de client
  9. lansarea siteului
  10. mentenanţă şi suport tehnic (pe o perioadă de timp negociată)

Aşadar problema clasică a unui client “vreau şi eu un site simplu” se traduce întotdeauna prin parcurgerea paşilor de mai sus. Niciunul nu poate fi sărit, fără a afecta bineînţeles calitatea produsul final, ceea nimeni nu doreşte. Se observă că partea de “grafică” este doar o componentă a procesului (una importantă bineînţeles), dar acest lucru este deseori trecut cu vederea de clientul nerăbdător.

Cât costă?

Nu este un răspuns simplu, în general costă atât cât face. Tot ce pot spune este:

Un site realizate de m_Code va fi mai scump decât:

  • un site realizat de un angajat al firmei pe care o reprezentaţi (de obicei cel care se ocupă de reţea, imprimante, etc)
  • un site realizat de un prieten/rudă/vecin “care se pricepe la calculatoare” (cel pe care-l chemaţi când aveţi viruşi sau când doriţi să instalaţi boxele)
  • un site realizat de cineva care este în perioada de afirmare şi investeşte în carieră (studenţi, ingineri la început de carieră, etc.) – am fost acolo şi respect situaţia
  • un site realizat chiar de dumneavoastră – se găsesc pe internet mii de tutoriale şi exemple

Excludem din ecuaţia elementele de calitate (vizibile sau invizibile), important este să fiţi mulţumit de produsul final şi siteul să-şi atingă scopul propus (de la asta am plecat defapt).

Pe de altă parte, un site realizat de m_Code va fi mai ieftin decât:

  • refacerea siteului realizat printr-o metodă descrisă mai sus, atunci când veţi realiza că nu-şi face treaba, sau, mai rău, alungă clienţii
  • pagubele suferite de pe urma unui site făcut de un amator (băiatu’ care se pricepe la computere); de exemplu puteţi fi victima unui atac asupra siteului dacă acesta nu este protejat, puteţi pierde informaţia de pe site, sau mai grav, atacatorul poate avea acces la baza de date şi de acolo folosi informaţiile în scopuri dubioase (spam, etc)
  • zugrăvirea faţadei firmei şi o reclamă luminoasă, sau multe alte investiţii în imaginea firmei; un site poate fi accesat de sute/mii de vizitatori, ceea ce s-ar putea sa fie mai mult decât cei care vă calcă pragul sediului sau trec prin faţa acestuia
  • o reclamă într-o revistă de specialitate, o singură apariţie
  • un spot radio sau câteva secunde de spot TV
  • tipărirea de broşuri şi cataloage şi împărţirea lor unor oameni neinteresaţi

Şi exemplele pot continua. Ideea este că în ziua de astăzi internetul este un mediu care contează, uşor de accesat şi ieftin de folosit (comparat cu metodele clasice). Dacă acum 5-10 ani o pagină de internet era doar un moft, astăzi este un instrument indispensabil. Mai mult, cu o investiţie iniţială relativ mică (dar corectă) se pot obţine efecte puternice pe termen lung, cu costuri minime de întreţinere – performanţă de neegalat prin celelalte sisteme clasice de promovare: un site este tot timpul deschis, informaţiile pot fi actualizate oricând cu costuri minime (timpul de lucru) oferind informaţie proaspătă (spre deosebire de retipărirea unei broşuri, de exemplu).

Cu aceste argumente în balanţă puteţi decide câtă importanţă doriţi să alocaţi paginii de web şi să-i alocaţi un buget corespunzător.

Pe lângă costurile de realizare a siteului se vor adăuga şi costurile externe: domeniul web, abonamentul de hosting, licenţe de soft (dacă e cazul) – detaliate mai jos.

Cât costă un site cu 3, 5 sau 10 pagini?

Nu ştiu, depinde de toţi cei 10 factori de mai sus, de aspectele legate de grafică şi de cele tehnice de mai jos.

Ofertarea “pe număr de pagini” e un semn de amatorism, pentru că la un site “modern” partea de scriere de conţinut este doar o componentă din procesul de realizare. Odată siteul publicat, scrierea unei “pagini” dintr-un site (să spunem o pagină despre istoria firmei) poate lua să spunem 30 minute, deci în 5 ore am terminat 10 pagini.

A doua zi mai putem scrie 10. Dar până să ajungem la acest punct, o echipă complexă de ingineri software şi designeri grafici a lucrat să spunem 30 de zile la realizarea siteului. Deci preţul siteului nu va fi dat de cele 2-3 ore în plus sau în minus necesare pentru a scrie efectiv textului. În plus, de obicei acestă sarcină cade în seama clientului care îşi va gestiona pe viitor conţinutul siteului folosind un sistem facil de acces online (vezi paragraful despre CMS de mai jos).

Despre grafică şi layout

Aici sunt multe de spus, interfaţa grafică fiind prima impresie. Utilitatea este a doua impresie, uneori ultima …

Restricţii în mediul web

Să începem cu începutul: monitorul utilizatorului, totul porneşte de aici, de când utilizatorul (vizitatorul siteului) deschide monitorul, apoi browserul (Firefox, Internet Explorer) şi … “intra pe internet”, iar printr-o metodă oarecare ajunge pe siteul dumneavoastră. Ce vede? Şi mai important … cât vede?

Şi aşa ajungem la primele limitări care restricţionează conceptul grafic. În orice moment (acum, peste 1 an, etc) pe piaţă există anumite proporţii de rezoluţii folosite (adică “mărimi de ecran”) şi siteul trebuie gândit de la început să încapă în mod optim pe cât mai multe dintre ele, cel puţin pe cât mai multe din sectorul vizat de site. Există diverse studii în acest sens şi câteva mărimi recomandate.

Odată fixat acest lucru – cât de lat va fi siteul – trebuie să vedem cum putem grupa în mod optim informaţia pe spaţiul dat. Aici sunt mii de variante, dar suntem de obicei restricţionaţi de mărimea corpului de literă (fontul), dar nu poate fi prea mică, deoarece devine invizibilă. Mai trebuie ţinut cont şi amplasarea sistemului de navigaţie în site (meniul) care poate fi mai mic sau mai mare, în funcţie de site, etc.

Cu aceste “restricţii” în minte se poate acum concepe partea grafică şi layoutul.

Conceptul grafic

Revenind la grafică, posibilităţile sunt multiple. Un site m_Code nu foloseşte templateuri luate de pe internet, din mai multe motive: sunt prea “seci”, fără personalitate, nu se potrivesc de obicei conceptului siteului, din motive de originalitate, etc.

Conceptul grafic poate fi o creaţie proprie m_Code (vizualizaţi portofoliul pentru a vă face o idee de “stil”) sau poate fi externalizat unui artist grafic profesionist, specializat în design grafic web – şi subliniez acest ultim aspect, un artist care nu cunoaşte particularităţile şi restricţiile tehnice ale mediului web probabil va creea o operă de artă în sine, dar inutilizabilă pentru web.

Dacă avem la dispoziţie un manual de identitate se vor folosi bineînţeles elementele descrise în manual, precum şi stilul impus de acesta.

Despre sigle şi logo-uri

m_Code nu concepe sigle şi logo-uri pentru firma dumneavoastră, acest domeniu aparţine de lumea artei. Dacă aveţi nevoie şi de acest serviciu vă recomand artişti grafici specializaţi în acest domeniu.

Despre partea tehnică

De obicei nimeni nu se interesează de acest aspect, toată lumea vrea doar “grafica” şi atât. Problemele apar după livrarea siteului, când clientul doreşte o modificare în text de exemplu.

Domeniul şi hostingul

Domeniul este “adresa siteului”, de forma www.siteul-meu.ro (defapt domeniul este doar siteul-meu.ro), care trebuie rezervat, contra cost, de la o agenţie care se ocupă cu gestionarea acestor domenii.

Există domenii .ro şi domenii .eu, .com, .org (şi multe altele). Diferenţa este că domeniile .ro se rezervă pe termen nelimitat (deocamdată), deci veţi plăti o singură taxă. Celelalte domenii se rezervă pe o perioadă determinată, de ordinul anilor, deci aici sunt costuri periodice.

Hostingul (serviciul de găzduire) este locul unde “stă” siteul. Nu puteţi ţine un site pe computerul de acasă sau de la firmă (din sute de motive tehnice şi practice), pentru acest lucru aveţi nevoie de un serviciu de la o firmă specializată, care se ocupă cu acest lucru, care are servere întreţinute profesionist, care are legături de reţea puternice şi redundante, capabile să suporte traficul către siteul dumneavoastră.

Acest serviciu de hosting (găzduire) se plăteşte firmei respective pe o perioadă determinată, de obicei anual, în urma unui contract direct între firma de hosting şi dumneavoastră.

Drupal, WordPress şi alte CMS-uri

Pentru implementare am folosit CMS-uri consacrate, modificare pentru a atinge scopul siteului. CMS = Content Management System (sau CMF = Content Management Framework) sunt platforme care facilitează crearea siteului şi permite accesul online la conţinut, pe baza unei parole.

Cu alte cuvinte, va fi la fel de uşor să modificaţi/scrieţi conţinutul viitorului site, precum vă este scrierea unui mail pe Yahoo! sau Gmail de exemplu. m_Code foloseşte cu succes CMS-uri consacrate cum ar fi Drupal sau WordPress.

Există discuţii legate de “etica” folosirii acestor CMS-uri versus scrierea de cod “de la zero”. Opinia mea este că nu trebuie reinventată roata, acest gen de asamblare a subansamblelor venite de la mai mulţi furnizori se găseşte în orice industrie. La întrebarea “de ce să mai plătesc un site, pot să-mi instalez şi singur Drupalul/WordPressul?” nu pot răspunde decât cu citirea celor 10 paşi de mai sus şi reamintesc clientului că n-m mai purta discuţia dacă deja “se pricepea la siteuri”.

Nu orice site se pretează la folosirea CMS-urilor. Unde este nevoie siteurile au fost scrise folosind alte metode şi scripturi proprii.

SEO – Search Engine Optimization

Se filosofează mult pe tema asta: adică cum să faci un site “să dea bine la Google”, şi sunt oameni care iau bani mulţi să “optimizeze un site” pentru motoarele de căutare. Consider că această “branşă” a apărut şi se hrăneşte din amatorismul unora care, consideră ei, “fac siteuri” … şi din neştiinţa clienţilor care-i alimentează.

Un site bine făcut, bine conceput, cu o realizare tehnică corectă, cu conţinut serios şi cu o destinaţie onestă nu are nevoie de nimic special în plus. Va avea vizitatorii pe care-i merită, iar orice vizitator “atras” prin diverse tertipuri ori va pleca imediat, ori va fi dezamăgit de ceea ce-a găsit. În final clientul nu câştigă.

Repet, este vorba de un site care respectă condiţiile enumerate mai sus. Un site făcut pe genunchi este din start tehnic incorect şi bineînţeles că nu are şanse în faţa motoarelor de căutare. Un site bine realizat, dar fără conţinut solid va avea şanse slabe … din simplul motiv că o merită.

Dacă doriţi o poziţionare bună pe motoarele de căutare va trebui să o meritaţi: adică să investiţi într-un site de calitate şi să investiţi în scrierea de conţinut de calitate.

Adobe Flash

Tehnologia Flash este una dintre cele mai mari invenţii de la cablul de reţea încoace. Din păcate a fost folosită pentru alte lucruri decât era destinată. Din fericire acest lucru se îndreaptă încet-încet …

Ce se poate face cu Flash, şi Flash face bine asta: integrarea de multimedia în site (video, audio), prelucrarea de imagini (zoom, vizualizarea de imagini mari), prezentarea de grafice dinamic, bannere, animaţie, jocuri online.

Ce e kitch realizat în Flash: siteuri complete în Flash, cataloage în Flash, “intro”-uri de site în Flash, sigle animate, navigaţie în Flash, etc.

Web design – Concluzie

Am încercat să enumăr câteva dintre principiile folosite pentru “educarea clientului” care doreşte un site. Sunt multe aspecte care de obicei nu sunt cunoscute şi care duc în final la siteuri de slabă calitate şi insatisfacţii din partea clienţilor.

Pentru detalii vă rog să mă contactaţi.

Mulţumesc,
dr. ing. Iulian Maiorescu